Úspěchy našich absolventů – Ekonomické lyceum

Ing. Jana Beierová

učitelka účetnictví a písemné a elektronické komunikace na OAKM

V době, kdy jsem byla žákyní základní školy a rozhodovala se, kam budou následovat mé další kroky, jsem ještě nebyla plně rozhodnutá, co bych v životě chtěla dělat. Přiznejme si, kolik žáků ve věku 14–15 let ví, jakým směrem by se chtěla ubírat jejich profesní kariéra? Ani já jsem v té době nebyla zcela pevně rozhodnutá.

Jedno je ale jisté, vždy jsem toužila po tom, jít studovat na vysokou školu. Na základní škole jsem se učila dobře, předpoklady pro to tedy byly, ale zároveň jsem měla pochybnosti, zdali vysokou školu zvládnu do-

studovat. V době rozhodování, kam jít na střední školu, rodiče o možnosti studia na gymnáziu nechtěli moc slyšet. Vždy mi věřili a plně mě podporovali v mých rozhodnutích. Chtěli ale, abych po vystudování střední školy měla již nějaké oborové zaměření a v případě, že by se mi na vysoké škole nedařilo, jsem tak našla bez problému uplatnění jen s maturitním vzděláním. S rodiči jsem navštívila den otevřených dveří na Obchodní akademii v Kroměříži, kde jsem se dozvěděla více informací o oboru Ekonomické lyceum. Milým překvapením byla informace, že absolventi ekonomického lycea mají celé studium zaměřené jak na všeobecné předměty (biologie, chemie, fyzika aj.), které se běžně vyučují na gymnáziích, tak na odborné ekonomické předměty. Po dokončení ekonomického lycea mají studenti tedy možnost pokračovat na vysokých školách, zároveň jsou ale schopni uplatnit se na trhu práce v jakékoli ekonomické oblasti bez nutnosti dalšího studia.

Věděla jsem, že ekonomické zaměření mě láká a možnost, že po vystudování tohoto oboru budu mít větší předpoklady pro studium na vysoké škole, se mi líbila. Volba ekonomického lycea, které v té době Obchodní akademie nabízela, byla proto jasná.

Tohoto rozhodnutí nyní nelituji a kdybych se znovu měla rozhodovat, kam půjdu na střední školu, rozhodla bych se úplně stejně jako tenkrát. Po absolvování na Obchodní akademii jsem vystudovala Univerzitu Palackého v Olomouci, obor Matematika v ekonomii se zaměřením na bankovnictví. Následně jsem pokračovala na inženýrském studiu na Vysoké škole Báňské v Ostravě, obor Management. Obě tyto vysoké školy byly ekonomicky zaměřené a já tak měla výborný ekonomický základ právě z Ekonomického lycea.

Už během posledního ročníku mého vysokoškolského studia jsem nastoupila do svého prvního zaměstnání jako účetní. Účetnictví, které jsem na obchodní akademii studovala, mě vždy bavilo a dalo mi ty nejlepší základy pro tuto profesi. Po téměř dvou letech jsem změnila sice zaměstnavatele, pozice účetní mi ale zůstala a věnuji se jí dodnes.

V současné době se snažím mé znalosti z oboru účetnictví předávat studentům na Obchodní akademii v Kroměříži, jako učitelka účetnictví, a doufám, že nejen díky mé praxi, si studenti osvojí základy účetnictví stejně dobře, jako já za doby mého studia na této škole.

Mgr. Jan Dolejský

učitel českého jazyka, dějepisu, občanské nauky a práva na OAKM

Motivací k tomu, abych si zvolil pro své studium ekonomické lyceum byla především jeho všestrannost. Vždy jsem se snažil, aby to, co dělám, mělo co největší uplatnění, takže na lyceu mě lákala možnost získat všeobecné vzdělání, které by ale bylo doplněné o odbornou část. Milým bonusem z reality života pak bylo, že když ve druhém ročníku mého studia probíhalo sčítání lidu, mohl jsem v kolonce studium zaškrtnout možnost klasické vzdělání, tedy stejnou jako studenti gymnázií. Přiznám se, že na druhou stranu jsem měl strach, aby právě tento fakt neznamenal, že studium bude o to náročnější. Náročné sice bylo, ale ne v tom smyslu, v němž jsem si to já představoval. Učili nás totiž pedagogové, kteří měli sice

svoje nároky, nicméně nebylo to nic nezvladatelného a já jsem díky tomu dostal výbornou průpravu k tomu, co mě čekalo na vysoké škole. Plán výuky byl rozložen rovnoměrně tak, aby se škola dala zvládnout, a zároveň v něm byly zastoupeny složky výuky všeobecného i odborného vzdělání. Znalosti z odborných předmětů jsme si mohli ověřit ve třetím ročníku povinnou dvoutýdenní praxí. A právě třetí ročník byl i tím, ve kterém jsme se začali profilovat a uvažovat o našem dalším studiu. Škola nám k tomu poskytla příležitost ve formě povinně volitelných seminářů. Kdo chtěl maturovat z matematiky a směřovat spíše do ekonomické oblasti, mohl si zvolit od třetího ročníku matematické semináře. Ti z nás, jenž inklinovali spíše do humanitních oblastí, využívali semináře ze základů společenských věd a dějepisu.

Právě tato možnost volby rozhodla o mé budoucnosti a já jsem po maturitě nastoupil na Právnickou fakultu Masarykovy univerzity. Nutno říci, že na prvních hodinách teorie práva jsem měl oproti svým kolegům náskok. Povinným předmětem na lyceu totiž bylo i právo a já jsem tak neměl problém se zvládnutím základních právních pojmů. Přesto se právo ale pro mě nestalo tím pravým oborem. Po zjištění, že se mu nechci věnovat, jsem přešel na Pedagogickou fakultu. Přestože nás na prvních přednáškách z historie i českého jazyka upozorňovali, že lidé, co nepřicházejí z gymnázií to budou mít těžké, protože nebudou mít potřebný základ, ukázaly se tyto obavy jako liché. Mé vzdělání z lycea v této zkoušce obstálo a prokázalo, že se může rovnat se vzděláním absolventů gymnázií. Studium na vysoké škole není pro nikoho setrvalá procházka růžovou zahradou, a tak se i mně stalo, že občas do hlavy nahlédl černý scénář a myšlenka na to, co budu dělat, kdybych “to” náhodou neudělal. Naštěstí tuto situaci nebylo nikdy potřeba řešit, ale jistota toho, že kdyby bylo nejhůře, můžu oprášit své ekonomické znalosti a uživím se i v tomto odvětví, protože mám potřebné základy, byla doslova k nezaplacení.

A tak se stalo, že jsem se na školu vrátil. Lavici jsem ovšem vyměnil za katedru, místo ve třídě zase za kabinet. Po deseti letech jsem se vrátil na „místo činu“ jako učitel českého jazyka a dějepisu. Vrátil jsem se rád, protože jsem měl pocit, že se vracím domů, tam, kde to znám a kde se mohu cítit bezpečně. Projevují se tak u mě pocity, které jsem na škole zažíval už coby student. Navíc díky tomu, čím jsem si prošel, mám i potřebný odstup a nadhled a mohu říci, že od mých dob se škola proměnila ještě více k lepšímu. Studenti mají možnost rozvíjet své schopnosti na platformě moderní, bezpečné a otevřené školy, která je tu pro ně a díky které si mohou odnést nejen potřebné vzdělání, ale i nepřeberné množství zážitků. A já tak z pozice bývalého studenta a současného kantora mohu říci, že kdybych měl možnost prožít etapu středoškolského života znovu, nevolil bych jinak a šel na ekonomické lyceum OA Kroměříž.